ΕΞΥΠΝΑ, ΧΡΗΣΙΜΑ... ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΣΕ ΣΥΝΤΟΜΙΑ ΕΞΥΠΝΑ, ΧΡΗΣΙΜΑ... ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΑΣ Ο,ΤΙ ΕΧΕΤΕ...

Δείγμα Καλής Πρακτικής από το Δημοτικό Σχολείο Αργάκας
http://www.schools.ac.cy/dde-eparchiako-paf/programma_paixnidia_avlis.pdf
http://www.schools.ac.cy/dde-eparchiako-paf/kanonismoi_paixnidia_avlis.pdf

Δείγμα Καλής Πρακτικής από το Α΄ Δημοτικό Σχολείο Πάφου
http://www.schools.ac.cy/dde-eparchiako-paf/Enimerotiko_Deltio_Noemvrios_A Demotiko_Pafos.pdf

ΥΜΝΟΣ Ι' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΦΟΥ "ΕΥΑΓΟΡΑΣ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΔΗΣ"
Στίχοι - Σύνθεση: Χαράλαμπος Ιωσήφ, Δάσκαλος
Ερμηνεία: Χαράλαμπος Ιωσήφ, Χορωδία Σχολείου
http://www.schools.ac.cy/dde-eparchiako-paf/01 Track 1.wma


ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Οι μαθητές μου κάθονται σε ομάδες. Σε κάθε ομάδα φροντίζω να έχω ένα άδειο κάθισμα για μένα. Θέλω όταν συνεργάζονται να κάθομαι μαζί τους. Κάθε βδομάδα αλλάζουν θέση στην ομάδα τους ακολουθώντας την πορεία των δεικτών του ρολογιού. Όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος, τότε μετακινούνται στη διπλανή ομάδα κ.ο.κ. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές περνούν από όλες τις θέσεις της τάξης και έχουν οπτική επαφή με τον πίνακα από διάφορες κατευθύνσεις.

ΠΕΤΑΛΟΕΙΔΕΣ ΘΡΑΝΙΟ
Φτιάξαμε ένα θρανίο που έχει πεταλοειδή μορφή. Το βρήκαμε εξαιρετικά χρήσιμο. Ο δάσκαλος έχει την ευχέρεια να κάθεται στον κενό χώρο του πετάλου και να συνεργάζεται με τους μαθητές του, έχοντάς τους τριγύρω του. Ενώνοντας δύο τέτοια θρανία φτιάχνεις ένα μεγαλύτερο σε σχήμα οβάλ. Οι μαθητές είναι κατενθουσιασμένοι!

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΑΛΕΞΙΠΤΩΤΟ
Κάθε πρωί (ή κάθε 2 μέρες) ο εκπαιδευτικός βγαίνει στην αυλή μαζί με όλα τα παιδιά της τάξης και παίζουν για 10 λεπτά παιχνίδια συνεργασίας με το αλεξίπτωτο. Τα παιχνίδια αυτά βοηθούν πολύ στην ανάπτυξη της φιλίας και της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών και δίνεται η ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να έρθει πιο κοντά τους. Η μέρα ξεκινά ευχάριστα και τα παιδιά έχουν περισσότερη διάθεση για μάθημα.

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ
Όταν με επισκέπτονται οι γονείς των μαθητών μου, ό,τι τους αναφέρω το σημειώνω στην ατομική καρτέλα που έχω ετοιμάσει για κάθε μαθητή. Όταν με επισκεφθούν ξανά, ξέρω τι τους έχω αναφέρει προηγούμενα και έτσι αποφεύγω να επαναλαμβάνω τον εαυτό μου και χτίζω πάνω σε αυτά.

Η ενημέρωση που γίνεται στους γονείς είναι συγκεκριμένη και εστιάζεται πάντα σε ένα - δυο στοιχεία στα οποία θέλω να προσεχθούν ιδιαίτερα είτε αυτά σχετίζεται με τη συμπεριφορά είτε με τα μαθήματα των μαθητών. Αποφεύγω να δημιουργώ άγχος στους γονείς και προσπαθώ να τους περάσω το μήνυμα ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης νοουμένου ότι υπάρχει συνεργασία οικογένειας και σχολείου.

Γνωρίζω εκ των προτέρων πόσοι γονείς θα με επισκεφθούν, μετά από συνεννόηση με τους μαθητές μου και υπολογίζω το χρόνο που έχω στη διάθεση του καθενός. Δέχομαι επισκέψεις και εκτός του 40λέπτου που αναγράφεται στο πρόγραμμα, νοουμένου ότι θα επικοινωνήσουν με τη γραμματέα του σχολείου για να διευθετηθεί ραντεβού σε χρόνο που με βολεύει.

Ποτέ δεν μιλώ με τους γονείς των μαθητών μου για θέματα που αφορούν τα παιδιά τους όταν υπάρχουν μπροστά άλλα άτομα. Η ενημέρωση γίνεται ξεχωριστά στον καθένα έστω κι αν πολλές φορές μου αναφέρουν ότι δεν τους ενοχλεί να παρευρίσκονται στην ενημέρωση που θα τους κάνω άλλοι γονείς είτε αυτοί είναι φίλοι είτε συγγενείς τους.

ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Μια μέρα πριν συνεδριάσει ο Διδασκαλικός Σύλλογος, ετοιμάζεται και αποστέλλεται η σχετική ατζέντα ηλεκτρονικά σε όλους τους συναδέλφους. Σε αυτήν περιλαμβάνονται εγκύκλιοι, σημειώματα και άλλα θέματα που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου. Επισημαίνεται στον καθένα ό,τι τον αφορά και τι ρόλο έχει να διαδραματίσει. Με τον τρόπο αυτό ενημερώνονται άμεσα όλοι για όλα. Την ώρα της συνεδρίας διαπιστώνεται αν έχουν τύχει ενημέρωσης όλοι, αν έχουν διεκπεραιωθεί ή όχι τα όσα επισημάνθηκαν και ακολουθεί σύντομη ανταλλαγή απόψεων. Έτσι κερδίζεται χρόνος για την εις βάθος συζήτηση άλλων θεμάτων που σχετίζονται με την επιμόρφωση, την οργάνωση-διοίκηση, τη διδασκαλία-μάθηση, την πειθαρχία κτλ.
 
Η ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ
Κάθε εβδομάδα, ένα παιδί γίνεται ο πρωταγωνιστής της τάξης.  Έχει την ευκαιρία να αναδείξει τον εαυτό του, τα προτερήματά του, τις προτιμήσεις του στους συμμαθητές του. Η μια γωνιά της τάξης διακοσμείται από το ίδιο το παιδί με αντικείμενα που αγαπά ή το χαρακτηρίζουν. Κάθε μέρα, έχει στη διάθεσή του κάποιο χρόνο για να μιλήσει για τον εαυτό του, τις συνήθειές του, τις προτιμήσεις του, να διαβάσει κάτι από το αγαπημένο του βιβλίο, να ακούσει μαζί με τους συμμαθητές του το αγαπημένο του τραγούδι. Το ίδιο το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση και οι σχέσεις του με την υπόλοιπη ομάδα βελτιώνονται.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
Το κάθε παιδί παίρνει ένα χαρτί που έχει σχήμα λουλούδι. Γράφουν σε κάθε πέταλο κάτι που τους αρέσει, κάτι που τους χαρακτηρίζει είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά. Στο κέντρο του λουλουδιού τα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν είτε τον εαυτό τους είτε κάτι που τους αρέσει. Δε γράφουν πουθενά το όνομά τους. Αφού μαζευτούν, με τυχαία σειρά διαβάζονται και γίνεται προσπάθεια αντιστοίχησης του κάθε λουλουδιού με το παιδί που το έγραψε. Έτσι με ευχάριστο τρόπο τα παιδιά νιώθουν οικεία και ο δάσκαλος παίρνει πληροφορίες για τα παιδιά. Κατόπιν, τα λουλούδια μπορούν να διακοσμήσουν μια γωνιά της τάξης.

Η ΜΑΣΚΟΤ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Ένας ήρωας, αποτελεί ένα ακόμη μέλος της τάξης. Κάθε μέρα μετακινείται από θρανίο σε θρανίο και κρατά συντροφιά στα παιδιά. Προϋπόθεση για να μετακινηθεί σε συγκεκριμένο θρανίο αποτελεί η ενεργητική συμμετοχή και καλή διάθεση του μαθητή στην τάξη. Τα παιδιά προσπαθούν περισσότερο και χαίρονται όταν καταφέρνουν να κερδίσουν τον αγαπημένο ήρωα και να τον έχουν μαζί τους στο θρανίο.